Co wie o mnie Amazon?

W zależności od tego, ile kupujesz, oglądasz i czytasz, Amazon wie o tobie więcej niż jakakolwiek inna firma na świecie. Amerykański gigant jest liderem w gromadzeniu, przechowywaniu, przetwarzaniu i analizowaniu danych osobowych w celu określenia, w jaki sposób jego klienci wydają swoje pieniądze.

Z danych amerykańskiego Institute on Taxation and Economic Policy wynika, że Amazon zarobił w 2018 roku dwa razy więcej niż w 2017. Zysk firmy Jeffa Bezosa wzrósł z 5,6 miliarda do 11,2 miliarda dolarów. W tym czasie Bezos stał się najbogatszym człowiekiem świata. Dominacja Amazona na rynku e-commerce jest niepodważalna, a jego sukces pokazuje, że gromadzone dane powinny kierować każdą decyzją w przedsiębiorstwie zorientowanym na klienta.

Firma wykorzystuje analizy predykcyjne do ukierunkowanego marketingu, aby zwiększyć zadowolenie klientów i budować lojalność firmy. Chociaż tzw. „big data” pomogły Amazonowi stać się gigantem wśród sklepów internetowych, to świadomość tego, jakie dane są gromadzone przez lidera e-commerce, może spowodować u przeciętnego obywatela nieprzyjemne uczucie bycia obserwowanym.

Big Data

Mianem big data określa się tendencję do szukania, pobierania, gromadzenia i przetwarzania dostępnych danych. Jest to metoda legalnego gromadzenia informacji z przeróżnych źródeł, takich jak transakcji kupna/sprzedaży, postów w sieciach społecznościowych czy sygnałów GPS z telefonów komórkowych, a następnie ich analizowania i wykorzystywania do własnych celów. W ten właśnie sposób organizacje mogą tworzyć profil potencjalnego klienta i na podstawie zebranych informacji przygotować ofertę odpowiednio dopasowaną do tego profilu. Najważniejsze w big data jest zatem przetwarzanie informacji i wykorzystywanie w praktyce wniosków z nich płynących, a nie samo gromadzenie danych.

Spersonalizowany system rekomendacji

Amazon jest liderem w użyciu inteligentnego systemu filtrowania grupowego (comprehensive collaborative filtering engine – CFE). System ten analizuje, które przedmioty kupiłeś wcześniej, co znajduje się w koszyku online lub na liście życzeń, które produkty przejrzałeś i oceniłeś oraz jakie przedmioty najczęściej szukałeś. Informacje te służą do polecania dodatkowych produktów, które inni klienci kupili przy zakupie tych samych przedmiotów.

Na przykład po dodaniu płyty DVD do koszyka, system zasugeruje podobne filmy kupione przez innych klientów. W ten sposób Amazon wykorzystuje moc sugestii, aby zachęcić do kupowania pod wpływem impulsu w celu dalszego zaspokojenia swoich (?) potrzeb i wydawania większej ilości pieniędzy. Ta metoda generuje 35% sprzedaży firmy rocznie.

Kindle Highlighting

Po przejęciu serwisu Goodreads w 2013 r. Amazon zintegrował serwis społecznościowy posiadający około 25 milionów użytkowników z niektórymi funkcjami czytnika Kindle. W rezultacie czytelnicy Kindle mogli podkreślić słowa i notatki aby dzielić się nimi z innymi użytkownikami czytników w celu omówienia danej książki. Nie dziwi więc fakt, że Amazon regularnie przegląda słowa wyróżnione w Kindle, aby dowiedzieć się jak najwięcej o preferencjach czytelników. W konsekwencji firma może wysłać dodatkowe sugestie dotyczące innych dostępnych e-booków.

One-Click ordering

One-Click to opatentowana funkcja, która zostaje automatycznie aktywowana po złożeniu pierwszego zamówienia w serwisie i wprowadzeniu adresu wysyłki i metody płatności. Wybierając zamówienie metodą One-Click, klient ma 30 minut na wprowadzenie ewentualnych zmian dotyczących zakupu. Po upływie tego czasu, kwota za produkt zostaje automatycznie pobierana za pomocą wybranej metody płatności,  a przedmiot zostaje wysyłany na adres klienta.

Przewidujący model wysyłki

Opatentowany przez Amazon model przewidywania wysyłki wykorzystuje big data do przewidywania  schematów dotyczących produktów, które klient prawdopodobnie kupi, kiedy je kupi oraz gdzie może ich potrzebować. Przedmioty są wysyłane do lokalnego centrum dystrybucji lub magazynu, dzięki czemu będą gotowe do wysyłki po ich zamówieniu. Amazon wykorzystuje analitykę predykcyjną, aby zwiększyć sprzedaż produktów i marże zysku, jednocześnie skracając czas dostawy i koszty administracyjne.

Optymalizacja łańcucha dostaw

Z racji tego, że Amazon chce jak najszybciej zrealizować zamówienia, firma jest w stałym kontakcie z producentami i na bieżąco sprawdza stan ich magazynów. Amazon wykorzystuje systemy big data do wyboru magazynu najbliższego sprzedawcy i / lub klienta, aby zmniejszyć koszty wysyłki od 10% do 40%. Ponadto analiza danych pomaga określić najlepszy harmonogram dostaw, trasę i grupy produktów, aby jeszcze bardziej zmniejszyć koszty wysyłki.

Optymalizacja cen

Big data są również używane do zarządzania cenami, aby przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć zyski średnio o 25% rocznie. Ceny są ustalane w zależności od aktywności na stronie, cen konkurencji, dostępności produktów, preferencji produktów, historii zamówień, oczekiwanej marży zysku i innych czynników. Ceny produktów zazwyczaj zmieniają się co 10 minut, ponieważ big data są  na bieżąco aktualizowane i analizowane. W rezultacie Amazon zazwyczaj oferuje zniżki na najlepiej sprzedające się przedmioty i zarabia więcej na mniej popularnych przedmiotach. Na przykład koszt powieści na liście bestsellerów New York Times może być o 25% niższy od ceny detalicznej, podczas gdy powieść nie będąca na liście kosztuje o 10% więcej niż ta sama książka sprzedawana przez konkurenta.

Amazon Web Services

Dzięki usłudze Amazon Web Services (AWS), wprowadzonej w 2006 r. usłudze przetwarzania danych w chmurze, firmy mogą tworzyć skalowalne aplikacje do zarządzania dużymi zbiorami danych i zabezpieczyć je bez użycia odpowiedniego sprzętu lub infrastruktury. Firmy mogą czerpać korzyści z Amazon Web Services, wykorzystując je do analizy danych demograficznych klientów, zwyczajów dotyczących wydatków i innych istotnych informacji, aby skuteczniej sprzedawać produkty firmy w sposób podobny do Amazon. Innymi słowy, detaliści mogą również korzystać z danych pozyskanych przez internetowego giganta, aby móc jak najlepiej profilować swoich klientów.

Alexa

Na początku należy zaznaczyć, że wirtualny asystent Amazon – Alexa, jest wart oddzielnego artykułu z tytułu jego szerokich możliwości. Alexa to wirtualny asystent opracowany przez Amazon. Asystent jest zdolny do interakcji głosowych, odtwarzania muzyki, tworzenia list rzeczy do zrobienia, ustawiania alarmów, przesyłania strumieniowego podcastów, odtwarzania książek audio i dostarczania informacji o pogodzie, ruchu, sporcie i innych informacji w czasie rzeczywistym. Za pomocą asystenta użytkownik może również kontrolować inteligentne urządzenia w swoim domu, takie jak telewizor, laptop, lodówkę czy nawet ekspres do kawy.

Alexa domyślnie nie nagrywa wszystkiego przez 24 godziny na dobę, ale zaczyna nagrywać, gdy słyszy słowo-klucz służące do aktywacji (słowa takie jak np. Alexa, Amazon, Computer lub Echo). Ale są przypadki, w których Alexa aktywuje się nieumyślnie i nagrywa dźwięk, podczas gdy użytkownik nie ma tego świadomości.

Co więcej, wielu właścicieli inteligentnych głośników nie zdaje sobie sprawy, że Amazon przechowuje kopię wszystkich rozmów, które Alexa zarejestrował po usłyszeniu słowa- klucza. Jak podaje Bloomberg, pracownicy Amazon’a przysłuchują się rozmowom, jakie klienci prowadzili z Alexą. Koncern wyjaśnił, że nagrania są transkrybowane i opatrywane adnotacjami przed przekazaniem ich do analizy, a dostęp do nich ma niewielu pracowników. Jak podaje Amazon, celem jest wyeliminowanie luk w zrozumieniu mowy ludzkiej przez asystenta głosowego, aby lepiej odpowiadał na polecenia. Z doniesień Bloomberga wynika jednak, że Amazon zatrudnia tysiące ludzi do przesłuchiwania takich nagrań.

Twoje dane, Twoja sprawa?

System profilowania, który zbudował Amazon, sprawia, że dane o klientach są niezwykle wartościowe dla Amazona i cenniejsze niż jakakolwiek kwota wyrażona w pieniądzach. Korzystanie z profilu klienta w celu prowadzenia reklamy ukierunkowanej jest niekończącym się źródłem przychodów. Amazon jest firmą wartą miliardy dolarów i nie jest tajemnicą, że obecny stan rzeczy jest w dużej mierze zasługą algorytmów służących do wysyłania takich komunikatów.

Marcin Szewerniak

Źródła:

https://www.androidcentral.com/amazon-alexa-what-kind-data-does-amazon-get-me

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-10/is-anyone-listening-to-you-on-alexa-a-global-team-reviews-audio

https://www.axios.com/what-amazon-knows-about-you-2df28404-b975-4bc8-b2da-ac702e601cf8.html

About Redakcja 316 Articles
Omni Modo to po łacinie „na każdy sposób”. Nazwa naszej firmy to nie przypadek. Na każdy sposób chcemy bowiem pokazywać klientom nasze doświadczenie, profesjonalizm i sukcesy w dziedzinie ochrony danych osobowych.