Wearables a zagrożenia dla ochrony danych osobowych

Coraz większą popularność zyskują urządzenia typu wearable. Zaliczyć można do nich „smart” zegarki, okulary, opaski czy bransoletki. Zbierają one informacje o naszych parametrach biologicznych (tj. pulsie), położeniu, ilości wykonanych kroków, długości i jakości snu czy przyzwyczajeniach. Mają one pomagać w treningach, organizacji dnia, czy dobrym śnie. Ich sensory przesyłają pobrane informacje do aplikacji na smartphonach.

Wszystkie te informacje są danymi osobowymi o ich użytkownikach, nierzadko mają one status wrażliwych. Nakłada to szczególne wymogi co do ich ochrony na przechowujące je podmioty.

Tematem zainteresowała się Norweska Rada Konsumentów. Przeanalizowała ona polityki prywatności i warunki użycia tego typu urządzeń oferowanych przez kilka popularnych firm. oprowadziło to ą do wniosku, że:

  • żadna z firm nie informuje odpowiednio o zmianie warunków usług;
  • wszystkie bransoletki zbierają więcej danych, niż to potrzebne do zapewnienia jej funkcjonalności;
  • żadna z firm nie informuje w pełni z kim może dzieli się posiadanymi danymi;
  • żadna firm nie deklaruje jak długo zamierza przetwarzać dane osobowe użytkownika;
  • użytkownicy mają ograniczone możliwości dowiedzenia się gdzie są przechowywane ich dane i jak wykorzystywane.

Fakt, że tak szczegółowe informacje są niedbale chronione, budzi też obawy co do możliwości ich wycieku.

Norweska Rada Konsumentów zapowiedziała skierowanie skarg do odpowiednich organów tego kraju. Sprawą z pewnością powinny zainteresować się również organy ochrony danych osobowych z państw Unii. Być może rosnące zainteresowanie tą kwestią oraz nadchodzące zmiany w prawie, które przewidują surowe kary, wpłyną na poprawę ochrony danych polskich użytkowników.

———

Źródło:

http://www.forbrukerradet.no/side/fitness-wristbands-violate-european-law/

https://panoptykon.org/wiadomosc/nosidla-i-prywatnosc

About Redakcja 311 Articles
Omni Modo to po łacinie „na każdy sposób”. Nazwa naszej firmy to nie przypadek. Na każdy sposób chcemy bowiem pokazywać klientom nasze doświadczenie, profesjonalizm i sukcesy w dziedzinie ochrony danych osobowych.