Facebook wykorzystuje „profile – cienie” (eng: shadow profile) użytkowników do celów reklamowych.

WhatsApp
WhatsApp

Gigant mediów społecznościowych przyznał, że wykorzystuje informacje kontaktowe przesłane do profili użytkowników w celu kierowania reklam.

Profil – cień, czyli…?

Profil – cień to ukryty profil użytkownika tworzony przez Facebooka i używany do polecania znajomych oraz do analizy / wyszukiwania danych społecznościowych. Facebook wykorzystuje takie profile, które nie są udostępniane ani ujawniane właścicielom kont. Zbiór informacji może zawierać numery telefonów, adresy e-mail i inne istotne dane o użytkowniku, który niekoniecznie chce je umieszczać na swoim profilu publicznym.

Nawet jeśli nigdy nie podałeś Facebookowi drugiego adresu e-mail ani numeru telefonu domowego, może on nadal przechowywać, ponieważ każdy, kto korzysta z funkcji „Osoby, które możesz znać”, pozwala Facebookowi skanować swoje kontakty. Jeśli więc twój znajomy ma twoje dane kontaktowe na swoim telefonie i używa tej funkcji, Facebook może dopasować twoje imię i nazwisko do tych informacji i dodać je do twojego profilu.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Northeastern University i Uniwersytetu Princeton wykazało, że numery telefonów podane Facebookowi do uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) były wykorzystywane do kierowania reklam do użytkowników.  Powyższe informacje wyszły na jaw w momencie, gdy badacze zastanawiali się, jak naprawdę działa kierowanie reklam na Facebooku.

Uwierzytelnianie dwuskładnikowe to opcja mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa poprzez wymaganie drugiego kroku podczas weryfikacji użytkownika, takiego jak wprowadzanie kodów wysyłanych za pośrednictwem wiadomości tekstowych, a także haseł, zanim użytkownicy będą mogli zalogować się na swoje konta. Wygląda na to, że te numery telefonów, które zostały dodane do profili ze względów bezpieczeństwa lub informacyjnych (np. numer do znajomego), stanowiły równocześnie cel dla reklamodawców. Na początku Facebook zaprzeczył wszystkim doniesieniom, później jednak potwierdził, że reklamodawcy mogą rzeczywiście wykorzystywać numery telefonów do wyświetlania ukierunkowanych reklam.

Ukryte dane osobowe

Gigant mediów społecznościowych przyznał, że wykorzystuje informacje kontaktowe przesłane do profili użytkowników w celu kierowania reklam, dzieląc się osobistymi informacjami, których użytkownicy nigdy nie przesłali do sieci społecznościowej. W ten sposób reklamodawcy z Facebooka mogą korzystać z ukrytej warstwy danych osobowych, aby kierować reklamy do użytkowników, nawet jeśli mają do nich pozornie ograniczony dostęp.

Oznacza to, że Facebook nie tylko wykorzystuje informacje, które użytkownicy dobrowolnie publikują na portalu, ale także wykorzystuje informacje  przeznaczone do celów bezpieczeństwa, a także dane kontaktowe, których użytkownicy nie przekazali serwisowi w ogóle.

„Niestandardowe grupy odbiorców”

Reklamy na Facebooku wykorzystują wszelkie informacje, które użytkownicy umieszczają w swoich profilach. Znajdą się tam m.in. informacje na temat hobby, oglądanych filmów, słuchanej muzyki, wykształcenia, zawodu, miejsca zamieszkania, znajomych czy numeru telefonu. Funkcja Custom audiences, czyli tzw. “niestandardowe grupy odbiorców”, pozwala reklamodawcom na wykorzystanie danych użytkowników Facebooka przy tworzeniu reklam, dając przy tym możliwość sprecyzowania, kto będzie widział daną reklamę na swoim profilu. Oznacza to, że opisywana funkcja  umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam bezpośrednio do osób, które w ostatnim czasie odwiedziły witrynę internetową reklamodawcy, a reklama ma być formą zachęcenia użytkownika do kupna produktu, którym użytkownik był potencjalnie zainteresowany podczas przeglądania witryny.

Problem polega na tym, że reklamodawcy mogą również kierować reklamy do osób, które podały swój numer telefonu na Facebooku, sądząc, że będzie on używany tylko ze względów bezpieczeństwa. Badacze dostarczyli własne numery telefonów do badania i odkryli, że docelowe reklamy dotarły na ich konto Facebook w ciągu kilku tygodni. Okazało się, że gdy dana osoba podaje numer telefonu do celów uwierzytelniania dwuskładnikowego lub alertów logowania, numer telefonu został skierowany do reklamodawców w okresie od jednego do kilku tygodni.

Podobnie jest w sytuacji, gdy osoba udostępnia znajomym kontakty z książki adresowej swojego telefonu za pomocą Facebooka. Badanie wykazało, że reklamodawcy skontaktowali się z numerami telefonów z tej listy kontaktów po upływie miesiąca.

Quo Vadis Facebooku?

Profile – cienie  Facebooka nie są może ani unikatowe ani szczególnie szkodliwe, nie mniej ujawnienie tego procederu sprawia, że ​​staje się dla nas oczywiste, że ilość firm, które zbierają dane osobowe bez naszej wiedzy jest większa niż sądziliśmy.

Z raportu badaczy wynika, że ​​Facebook nie jest tak przejrzysty, jak wielu ludzi sądzi, zwłaszcza po licznych skandalach takich jak Cambridge Analytica czy wycieku danych ponad 50 milionów użytkowników z 28 września 2018 r.. Zbieranie danych przez Facebooka było krytykowane od lat, ale firma konsekwentnie broniła swoich działań i odmawiała użytkownikom większej kontroli nad wykorzystaniem zgromadzonych danych. W reakcji na co raz większą liczbę skandali związanych z ochroną danych osobowych na Facebooku, CEO Mark Zuckerberg zobowiązał się do wprowadzenia środków mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa danych użytkowników – ale te nowe rewelacje prawdopodobnie nie pomogą przywrócić zaufania ludzi do firmy.

Marcin Szewerniak

Źródła:

https://www.eyerys.com/articles/news/researchers-found-facebooks-ad-targeting-shadow-profiles-facebook-admits-it

https://www.digitaltrends.com/social-media/what-exactly-is-a-facebook-shadow-profile/

https://www.techopedia.com/definition/29453/facebook-shadow-profile

About Redakcja 316 Articles
Omni Modo to po łacinie „na każdy sposób”. Nazwa naszej firmy to nie przypadek. Na każdy sposób chcemy bowiem pokazywać klientom nasze doświadczenie, profesjonalizm i sukcesy w dziedzinie ochrony danych osobowych.